Att leka

Drog med mig Denice ut i skogen i söndags. Hon lär sig om lavar och mossor i skolan. Har prov om det idag så då fick hon följa med och leta lava.
Men hon tröttnade ganska snabbt och jag ville leta svamp så hon fick snällt försöka sysselsätta sig.
En skog full av grejer att leka med. Använda fantasin. Gick väl sådär. Det är skrämmande att "leka " idag är att sitta framför datan eller tv spelet.
Man pratar med varandra genom datan.
Får inte det användas finns det inget att göra.
Om daniella skulle göra bort sig så är det inte bara utegångsförbud som gäller här. Det är utegångsförbud och data och mobilförbud!
Vad spelar det för roll annars!? De sitter ju ändå bara framför datan. Hon vet vad som gäller och det gillas inte :) men jag är glad över att man vet ett "straff" som funkar i fall att :)
Såg ett program på tv om 11 åringar som har ont i rygg och nacke pga mobilanvändning. Skrämmande!!
Man måste hänga med i utvecklingen absolut. Och jag själv använder det mycket! Men det måste finnas ett motto.
Än så länge behöver vi inte införa schema på hur mycket data och mobil får användas för de gör andra saker med. Men jag skulle inte tveka att införa det om användandet går överstyr. Både roligt och lite skrämmande är ju att 2 åringen kan använda mobilen. Vet hur man låser upp och använder vissa appar. Claudio har nåt spel som han fattade direkt. Dom är inte dumma inte.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0