charlies sömn under hans första år



Nu har charlie sovit bra i två nätter igen! Det går fortfarande upp och ner med sömnen men det går åt rätt håll i alla fall!
Så här såg vårt första år ut med charlies sömn:
Tre dagar efter jag kom hem från BB bröt jag ihop i hallen. Var då helt slut! Charlie sov ingenting!
Kl 02,00 vände claudio på honom så han låg på magen och somnade som en stock! Efter tre timmar blev jag väldigt nervös och undrade om han andades. Och jodå han andades. Snusade så skönt i sin vagn. Då tänkte jag att yes det var det här han ville...........................men så fel jag hade.
De tre första månaderna vaknade charlie och ammade varannan timme. Och visst det tar jag. Han är ju en bebis. MEN han ville ju inte sova alls på dagarna om jag inte satt och gungade på vagnen. Fick alltså INGEEN som helst vila på dagarna.
Jag satt i min fotölj och antingen ammade eller satt och vaggade vagnen, som en zombie kände jag mig. I juli blev han värre. Då somnade han inte om efter amningarna, utan jag fick ligga och "bumpa" i rumpan på han för att han skulle ligga lugn och små sova. Så fort jag somnade till började han gallskrika. Dessutom kräktes han en hel del.
I augusti var jag ganska förtvivlad. Han var då 5 månader och sov inte överhuvud taget på nätter eller dagar. Fick som ångest när natten kom och jag visste vad som väntade. Ett tag satt jag i sängen och drog med vagnen fram och tillbaka fram och tillbaka. Det var fullständigt vidrigt!!
Vid denna tiden hade jag varit flera ggr hos dr för jag tyckte inte att det var normalt. Men det sa att bebisar är såhär.........................
När jag ännu en gång tog upp detta med min bm föll det en slant ner hos henne och on sa att jan kanske har reflux.
Reflux?
Hade aldig hört talas om det. Reflux är när magmunnen inte stängs på barnet och magsaften ständigt åker upp och fräter i matstrupen. Detta tillstånd förvärras när man ligger ner. Fick en remiss och då en medecin som heter zantac.
Tänkte att nu blir det bra. Det blev lite bättre ett tag men sen var vi tillbaka i samma mönster igen. Fick nästan bråka med doktorerna för att få hjälp. Till slut hamnade jag hos en underbar dr som tog oss på allvar. Vi bör till omeprazol och det hjälpte lite.
Detta var i september. Han kunde nu somna vid åtta på kvällen men sov bara till halv elva. Då vaknade han varje kväll och så fortsatte natten som den alltid gjort! Amma amma amma och bumpa rumpa. Men dagarna blev bättre med den nya medecinen. Han sov då i 2 timmar i isn säng på dagarna!
Amma gkorde han så mycket för det var det som lindrade hans smärta i matstrupen för en kort stund. Och det resulterade att han gick upp i vikt!
Min lilla tjockis! :)
Under vintern blev det succesivt bättre och han sov längre och längre. I alla fall två timmar åt gången. När charlie var 11 månader slutade jag amma först på natten och sen på dagen för att kanske få lite mer sömn. Men han sov inte bättre. Behövde inte sitta och amma i alla fall.
Nu 13 månader gammal kan han sova flera nätter HELA nätter och dessutom i sin säng!
Sover annars emellan oss. Det är där han kommer till ro och jag får då mer sömn. Störs absolut inte av det.
Han kan fortfarande vakna och ligga vaken i 1-2 timmar och böka och småprata. Men är inte ledsen. Somnar sen om och vaknar vid halv sju kvart i sju.
Det blir alltså bättre ju äldre han blir. Refluxen växer man ifrån. Likaså mjölkallergin han har kan han växa ifrån.
Vi har prövat några ggr att ge mat med mjölk i men han får kraftiga diarreer varje gång.
Vet ej när vi ska sluta med omeprazolen. Det får tiden utvisa. Huvudsaken han mår bra min lille prins och får sin sömn som han behöver! (och jag med)

Kommentarer
Postat av: Thérése

Hm, det släktdraget behöver ju inte gå igen... Men fy fan, mardröm!

2011-05-14 @ 00:32:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0